Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg under september 2010

Av lindamatilde - 14 september 2010 17:55

Chiang Mai. Nu är vi framme och vi bor hos Marie (thailändska) och Daniel (kanadensare). Jätte fint hus och vi har det bra. Delar rum och det är stort. Riktigt dusch med varmvatten och en riktig toa. Hon tycker om vitlök så detta blir nog bra. Imorgon ska vi hälsa på de föräldralösa barnen. Åker inte fören vid 12-13 så lite sovmorgon först, kanon bra! Chiang Mai är Thailands andra största stad. Verkar vara mysig och lugn. Bussresan var så där. Mensvärk, trångt och kallt summerar resan. Det kostade 304 baht, cirkus 75 spänn för 6 timmar bussresa. Maries båda döttrar bor i Sverige. Deras far kommer ifrån Sverige så därför båda hamnade där. Marie har själv aldrig varit där men vill dit. De har kaviar här, kalles kaviar!! Så de gillar kaviar och döttrarna tar med sig. Mamma, Kim eller Patrik, om ni kommer hit/när ni kommer hit. Ta med hårdbröd och kaviar! Gud så sugen jag är!! Idag åt jag spagetti och köttfärssås till lunch, mmm så gott. Jag är nog inte så mycket för Thaimat. Har inte hittat något jag gillar ännu, förutom papayasalladen för den är god.

Av lindamatilde - 13 september 2010 17:36

Helgen i Mae sot har varit skön, på snudd på min förkylning. Kom som sagt i fredags och då var grabbarna med. Drack lite på fredagen och på lördag var vi ute och shoppade innan karaoken och discot. På lördagsmorgon vaknade jag med super duper ont i halsen. Under lördagen nös jag hela tiden, fick huvudvärk, ledvärk och blev snorig. Jag som aldrig är sjuk har helt plötsligt varit sjuk 2 gånger under 2 veckor, jo men visst! Igår var en “bara ta det lugnt” dag. Käkade frukost/lunch på en lokalmarknad med grabbarna och sedan åkte jag, Anna och Tiger till busstationen för att köpa bussbiljett men det var stängt. Så vi åkte tillbaka på hotellet och sedan vilade vi en stund. Tiger stack efter ett tag till grabbarna och sen åkte de tillbaka till Mae la camp. Så vi fick aldrig säga hejdå till Luther. Luther som för övrigt blev en helt annan människa utanför lägret. Han var inte samma softa kille som han var i början. På kvällskvisten skulle jag och Anna leta upp ett ställe att äta på, lättare sagt än gjort.. Vi gick och gick men till slut hamnade vi på ett ställe med frukost mat. Så det blev korv, ägg, vita bönor och toast till middag och en kiwidrink. När vi åt upp gick vi till 7eleven och handlade lite smått och gott. Idag har det sett ungefär likadant ut fast vi var och tog oss en 2 timmars lång Thaimassage. Som jag inte njöt av, var fel thaimassage. Den vi fick var slit och släng, de drog och tryckte svinhårt. Min förkylning gjorde inte saken bättre. Nä jag vill ha skön massage där man slutar tänka och bara njuter.. Får prova något ställe i Chiang Mai också. 07.30 lämnar vi hotellet för att resa dit.

Något jag har saknat/saknar så väldigt mycket i Thailand är närhet med en annan människa. Missförstå mig rätt. Jag tar nog mycket på min sambo, t.ex sträcker ut en hand och pillar i hans hår när han kör bil, smeker hans rygg när vi är i diskar eller kollar på film eller så pussar jag på honom stup i kvarten. Sån är jag. Jag tycker om att sträcka ut en hand och känna hans närhet och trygghet han ger mig. Fast jag behöver nog inte ens röra honom för att känna närhet eller trygghet. Han ger mig det bara vi är i samma rum. Sen saknar jag någon som förstår mig helt och hållet och vet hur jag är. Ibland känns det som att jag hela tiden blir missuppfattad, men jag orkar inte rätta heller. Jag saknar familjen, vännerna och Patrik eftersom de är på samma nivå som jag. Jag har tröttnat på att vara annorlunda och sticka ut från mängden. Är ganska less på att alla stirrar, för stirrar gör de. Jag var ganska förberedd att sakna Patrik väldigt mycket och längta efter honom. Första dagarna gick bra, första 1,5 veckan gick faktiskt över förväntan bra. Så slog det till nu i helgen. Gud i himmelen vad jag saknar honom. Jag längtar inte hem, jag vill bara vara nära honom. Vill ha han här. Med mig. Nu. Men om typ 78-83 dagar kommer han, beroende på om han vill med till Taiwan eller inte. Då när han kommer blir det semester. Vill han dra med till Taiwan så blir det 5 dagar där och sen blir det nog Koh Samet i 10 dagar eller något liknade men om han kommer efter Taiwan blir det bara Koh Samet, och självklar Bangkok.

Ursäkta om jag har en down period nu. Det måste vara förkylningen som gör mig svag.

Av lindamatilde - 12 september 2010 20:04

thai) är huvudstaden i provinsen Chiang Mai i norra Thailand, belägen omkring 700 kilometer norr om Bangkok, omgiven av några av landets högsta berg, vid floden Ping. Staden är med sina ungefär 201 000 invånare (2004)[källa behövs] landets näst största stad och regionens centrum. Storstadsområdet har omkring 700.000 invånare. Den är känd för sin gamla kultur med många tempel och hantverk, däribland silke, keramik och smycken, vilket gjort den till en viktig turiststad. En av de största turistmålen är Doi Suthep, ett berg på vilket ett tempel är beläget; templet ligger cirka 1200 meter över havet och man har därifrån utsikt över Chiang Mai.sköldpaddor och fiskar trivs där. Staden har historisk betydelse på grund av det strategiska läget där flera olika handelsrutter korsar och folk från Thailand, Burma, Laos och Kina har träffats och bedrivit handel med varandra. Många minoritetsfolk borr i denna del av Sydostasien. Redan innan turismen kom var staden en viktigt knutpunkt för försäljning av hantverk, paraplyer, heroin[1], silversmide, och träskulpturer. Taget från wikipedia.

Bangkok (

Staden är en av de ekonomiskt viktigaste städerna i

Bangkok blev Thailands huvudstad

thailändska: กรุงเทพมหานคร, Krung Thep Maha Nakhon, eller bara กรุงเทพฯ, Krung Thep) är huvudstaden i Thailand. Bangkok är en självständig kommun (maha nakhon) på ungefär samma administrativa nivå som landets provinser.[2] Staden har cirka 7 miljoner invånare, med cirka 12 miljoner invånare i hela storstadsområdet.Sydostasien och ett av världens populäraste turistmål. Stadsbilden är mycket varierande; moderna skyskrapor, kåkstäder, palats och tempel blandas om vartannat.1782 då kung Rama I (Phra Phutthayotfa), grundaren av Chakridynastin, flyttade sitt residens från Thonburi på andra sidan Chao Phraya

Mae Sot (

Thai : แม่สอด, uttalas [mɛ ː sɔ ː t] , burmesiska : မဲဆောက်, [ME s ʰ aʊʔ] , Shan : ႄႈသၢႆ, [ɛ s ʰ AAJ] ) är en stad i västra Thailand som gränsar till Myanmar i väster. Det är anmärkningsvärt eftersom ett handels-nav och för sin stora population av burmesiska migranter och flyktingar. Staden är en del av den större Tak provinsen och är den största mark gateway mellan Thailand och Burma. Som en följd av detta har också fått ökändhet för dess handel med ädelstenar och teak samt svart marknad för tjänster, såsom människohandel och narkotika. Angränsande distrikt (North från medsols): Mae Ramat , Mueang Tak och Phop Phra. Den Moei River fungerar som en naturlig gräns mellan Mae Sot och burmesiska staden Myawaddy. Mae Sot är den plats där Asian Highway AH1 kopplingar mellan Thailand och Burma, och därför är det en av de viktigaste portarna till Burma, tillsammans med Tre pagoder Pass . Den Thai-Myanmar Friendship Bridge korsar Moei floden byggdes på 1997 slutföra kopplingen mellan de två länderna. [1] Vid infarten till bron är för utlänningar som är öppen från 06:00 till 18:00 Bron och fontier har stängts av burmesiska regeringen i juli 2010. Som en port stad, Sot har Mae sin egen inhemska flygplats. Men på grund av höga bränslekostnader, vissa flygbolag som Phuket Air har avbrutit sina flygningar mellan Bangkok och Mae Sot. Varje år handelskammaren organiserar Tak en cykel rally vänskap till Myawaddy

. Taget från wikipedia.

Chiang Mai (เชียงใหม่; ibland transkriberat Chiengmai; med betydelsen "ny stad" på

Centrala Chiang Mai omges av en vallgrav och innanför vallgraven finns de flesta templen. Vattnet i vallgraven är numera rent efter insatser för att rena utsläppen och både

Av lindamatilde - 11 september 2010 22:01

Idag stack vi ut på stan en sväng. Blev nudlar till frukost och sen handlade jag lite kläder. Köpte 2 t-shirts, leggings och 2 tröjor för 740 baht, ca 145 kr. Sen stack vi till gränsen mot Burma. Det är en bro där, Friendship bridge, som vi kikade på och i närheten av den så finns det är stor marknad som vi knallade på. Jag köpte 4 stycken karen kjolar, då jag är ute efter tyget, för 900 baht, ca 180 kr, jag köpte ett par byxor för 150 baht, ca 33 kr och en byxdress för 190 baht, ca 40 kr. Sen begav vi oss hemåt igen och vilade en stund. Vid 19.00 började vi leta en taxi av nå slag men hittade inga.. Till slut gick vi tillbaka till hotellet och då frågade jag dem och då skjutsade dem oss. .Vi åt middag på Mae Sots finaste restaurang och det var gott. Dock inte som svensk mat men gött. Tillsammans gick allt på 1700 baht, typ 350 spänn för 5 personer. Jo jag köpte en väska också, har ju inte plats med allt, för 650 baht, ca 133 kr. Den får nog Putte sen för det känns som det är en herrmodell. Efter middagen åkte vi till hotellet och sen gick vi till karaoken och sjöng. Jag som ju en stjärna som alltid, i wish.. Sist men inte minst blev det disco med hårdrockande Nu ligger jag på hotellrummet, helt själv, och bara njuter. Saknar sambon grymt mycket och längtar tills han kommer.. Hörs!

Av lindamatilde - 11 september 2010 09:18

Sista dagen i Mae la camp! Det är med ett tung hjärta men även med lättnad jag lämnar lägret. Det är tungt att lämna alla studenter och veta att jag nog aldrig mer kommer att träffa dem. Om jag skulle komma tillbaka har säkert många av dem lämna lägret för ett tredje land eller så har de slutat skolan. Lättnad över att komma (kalla mig bekväm) till civilisationen igen och få ta en riktigt dusch och känna sig ren. I morse var vi med i ceremonin som hålls varje morgon. Då fick vi våra certifikat att vi varit i lägret och presenter, en karen väska. Som avslutning med klasserna hade vi köpt massa saker och skulle leka lekar. Vi kunde dock inte vara där vi hade tänkt så då hamnade vi på en lekplats med begränsat utrymme. Vi fick till några lekar, heta stolen, heta föremål, penna under näsan, jonka med boll, fader abraham, huvud axlar knä och tå och dansa. Det var mysigt och jag tror de uppskattade det. Vi fick nog vara med på 400-500 bilder idag iaf… Sen gick vi hem och packade det sista och åt lite, när vi åt fick vi en varsin karentröja av två studenter, hur gulliga som helst. Sen kom Luther och hämtade oss så gick vi till kontoret. Där hade de en avskedsfest för oss. Vi fick även där en varsin karen tröja, riktigt fina, och en halsduk var. De är så snäll och fixar sånt där. Vi fick även mat och då fick vi i oss lite granna. Jag åt något från inälvorna från en kyckling, vad fattade jag inte, typ njuren eller något. Jag tog lite på min tallrik och sedan frågade jag var det var. När de sa att det va inside the chicken fick jag lite panik för alla stod och kollade på oss och jag ville inte äta det men gjorde det ändå, det gick bra men ack så äcklig det är att inte veta vad man äter. När vi hade ätit klar så gick vi upp till huvudvägen för att ta linjebilarna in till Mae Sot. I början när vi gick runt i lägret så stirrade alla på oss och det kändes lite skumt men sista vandringen så tänkte jag inte ens på det. Jag ville köpa en traditionell kjol från karen innan vi åkte men marknaden var stängd, troligtvis pga. att någon har dött. Jag hade tur för när vi kom utanför grindarna så fanns det en affär som sålde det. Det är inte en färdig kjol utan ett tyg stycke, ganska mycket tyg och det kostade 140 baht, ca 30-35 kr. Jag skulle ha velat köpa mer bara för tygets skull. Om jag inte använder kjolen så kan jag alltid sy något av det. En annan sak som hände när vi kom ut var att en vakt från Thailand började fråga ut Luther vad vi gjorde där och vart vi kom från, vilken skola, om vi hade intyg och vart vi skulle. Utlänningar får egentligen inte bo i lägret och måste ha speciella intyg för att få komma in hälsa på. Resan in till Mae Sot tog ca 1 timme, packat med folk på bilen. När vi kom hit letade vi upp hotellet och sedan tog vi oss en dusch och kände oss som människor igen. Vi har egna rum och det är AC på rummet! Underbart!

Killarna, Luther och Tiger, tog med oss ut på Mae Sot och letade upp en restaurang. De hade motorcyklar så vi åkte med dem, jag som är åkrädd såg till att det gick max typ 20 km/timmen. De hade även druckit alkohol så det gjorde inte mig mindre rädd. Maten var helt fantastik, det var buffé på maten och sen fick man tillaga den själv vid bordet. Det var kyckling, räkor, fiskfilé, fläsk, biff och fettsvål med nudlar och grönsaker. Det kändes fräscht eftersom man lagade till maten själv och jag åt hur mycket som helst. Gott! För fyra personer med en kvarting rom och coca cola till gick det på 630 baht, cirkus 140 kr som jag och Anna delade på. Super billigt! Efter det så åkte vi till hotellet för Anna hade glömt plånboken och sedan på ett disco men på discot var det inge folk så vi drog på Seven11 och köpte alkohol och annat smått och gott och drog på hotellet igen. Drack upp en flaska och sedan la vi oss. Vi fick även en varsin grabb på rummet. De var så full så det kunde inte åka hem men det gick bra eftersom det är 2 enkelsängar på rummet förutom att Luther klev upp runt 7 första gången och började stöka på. Då var han inte min favorit. Nu har de lämnat hotellet men kommer tillbaka senare så nu ska jag passa på att ha min egentid innan dagen drar igång. Våra önskemål inför helgen är att få massage, se bron mellan Thailand och burma, Friendship bridge, Mae Sot är en burmastad eftersom det ligger alldeles vid Burma och vi skulle vilja shoppa lite. Behöver en väska och kanske några nya kläder. Tog inte med mig så mycket från Bangkok så nu är jag så trött på kläderna (alla kläder har jag lämnat in på tvättning, verkligen alla för jag vill tvätta bort fukten och lukten från lägret)

Hörs senare!

Av lindamatilde - 10 september 2010 03:42

Dagen började med en bomb. Jag trodde jag för första gången skulle få uppleva ett krig, att få vara med om att bli bombad. Vaknade 01.00 av att det spöregnade och åskan drog fram. På himmelen var det som fyrverkeri och när smällarna kom så lät det som en riktig bomb (tror jag, aldrig hört en bomb) och hela huset och sängen skakade. Det dånade i huvudet. Då låg jag och försökt tänka på annat för det gick inte att sova och jag vågade inte stänga ögonen heller. Stängde av mobilen och hade starka tankar på att ta ut navelperciningen (Allt som kunde vara strömförande) och hoppades på att Patrik skulle höra mig. Låg och planerade vad han och jag ska göra när han kommer, vart vi ska ta vägen och hur mysigt det ska bli. När jag trodde det slutade så satte jag på mobilen igen men ack så fel jag hade, då vände det igen och började om. Slutade först vid 02.30

Vaknade nästa gång när en kille kommer ner springandes och säger ohoh. What what säger jag.. Flod flod (översvämning på svenska för er som inte förstod) då har en av tjejerna glömt att stänga av vattnet när de diskade. Det var inte så mycket vatten så det gick bra. Så jag studsade upp och käkade frukost (godis) tog en iskall dusch (som vanligt, har inte duschat varmt sen jag kom till Thailand) visst kan det vara trevligt att kyla av sig men inte så kallt. Sen var det dags för sista lektionen. Det blev lite sång och musik. De fick prova att sjunga Ain´t no mountain high enough med Marvin Gaye. Jag sjöng helt själv inför klassen och de sa att det lät bra, haha… Vi hade även idag vår sista lektion med personalen på kontoret. Idag fixade jag tillsammans med A ng Lay en blogg till honom och Anna undervisade resten. De sa att imorgon ska vi ha ett litet party för att vi åker. Tror de har problem med svskedspresenten, de säger hela tiden att vi är fet.. Alla gör det så jag tror inte de menar nå illa med det. När vi var klar med dem så följde A ng Lay med oss till marknaden där vi handlade presenter till studenterna. 108 st skrivhäften, typ 4 kg godis och plastglas. Imorgon ska vi ha en liten avskedsdag. Leka massa lekar och äta gotta. Ska köpa dricka imorgon också. Hoppas det blir en riktigt trevlig dag. Sticker till Mae Sot vid 15.00 och blir där till tisdagsmorgon då vi åker till Chiang Mai.

När vi kom hem så åt vi mat, äntligen mat i magen. Någon kryddig kyckling, super gott. Fick i mig det och jag mår fortfarande bra. En lärare kom och hälsade på och frågade om vi ville se hur han bodde. Ja det kunde vi göra och följde med. Jag tror vi blev där i nästan 3 timmar. Han läste ur bibeln och pratade om gud. Han berättade även att han kommer från Rangoon och att han har suttit i fängelse i 3 år i Burma, bara för att han är kristen. Helt otroligt hur de behandlar människor i Burma. Hemska människor. Det kom en kille till som också pratade om gud. De berättade att man bara hamnade i himmelen om man trodde på gud så då hamnar jag och Anna i helvetet kom vi fram till. De brydde sig inte i om vi inte trodde på gud eller in och om vi hamnar i helvetet. De sa att vi förr eller senare kommer att hitta gud. Jag blir mer och mer övertygad att hela poängen är att bli troende. De är helt emot homosexuella förhållanden och höll på tappa hakan när vi berättade att man får gifta sig i Sverige som homosexuell. Det finns vissa saker de känns väldigt old School över. Ingen ide att diskutera heller. När vi kom hem packade vi lite och nu är det dags för sängen.

Hörs imorgon!

Av lindamatilde - 8 september 2010 18:22

Denna dag har varit sjukt varm… Solen har stekt oss idag från morgon till kväll. Dagen började som vanligt, gick upp vid 8.00 Thaitid (7.30 burmatid). Åt frukost (mina godisar) och väntade på att de skulle bli klar med alla böner (de ber i 1 timme varje morgon, typ gudstjänst) så vi kunde berätta för Dr. Simon att vi åker på fredag så att det är våra sista dagar här. Det var ok och vi gick till våra klasser. Idag blev det högläsning av texten de fick igår, en bit ur Alice i underlandet. Kanske lite tråkigt men det är jätte svårt att veta vad man ska göra med dem. Imorgon ska de få texten till Aint no mountain high enough. De gillar att sjunga och vill gärna höra oss sjunga hela tiden, haha… Jag har låten på spotify så de får höra den där istället från mig. Jag har sjungit ja må han leva för dem igår när det var 2 som fyllde år och det får räcka. På fredag ska vi nog köra ihop klasserna, 100 pers, och leka och bjuda på massa gott. Typ godis, dricka och kanske tårta. Vi tänkte leka massa lekar, det skulle varit roligt. Sen på fredag åker vi till Mae Sot, tillbaka till civilisationen.. Har lite skolarbeten att göra så vi ska fixa det och sen blir det marknad, massage, mat, spel och puben. Efter lektionerna idag så kom tjejerna från frisörskolan och hämtade oss, lite pinsamt då… Vi bestämde tiden 12.30 och vi slutade ju 12.00 från lektionerna, skulle bara äta så skulle vi möta dem. Men det är ju bara så att bibelskolan går efter burmesiska tiden och alla andra i lägret efter thailändska så vi var en halv timme sen. Då kände jag mig dum, haha. De tog med oss till skolan där vi fick en hårtvätt först med massage, hur skönt som helst. Det tog ca 20 min om inte mer och kostade 20 baht, ca 4,5 kr, sen fick vi pedikyr och manikyr samtidigt som de klippte, jag tog bara topparna dock. Manikyren och pedikyren kostade 30 baht st, ca 6,5 kr. Så allt som allt gick det på 18 spänn. Billigt och bra. Det behövdes kan jag berätta.. Efter det underbara gick vi runt och kollade lite. De var tänkt att de skulle visa oss deras hem men ena bodde 45 minuter bort och klockan var 16.00 så det var lite sent och sen var jag helt slut, värmen knäcker mig. När vi var ute och gick hade jag världens huvudvärk. Vi handlade lite, köpte myggmedel och myggspray för 180 baht, 39 kr, en kräm som alla har i ansiktet här som jag tänkte prova på värmeutslagen och tops för 40 baht, ca 8,50 kr tillsammans. Sen köpte jag julklappar till Kim och Felix, mina bröder, vad kan jag inte säga här men tillsammans gick det på 160 baht, ca 35 kr. Sen hamnade vi på en annan skola där de undervisade i engelska. Så där fick vi berätta lite om Sverige och hur det är där innan vi gick hem. På vägen hem köpte vi frukt, 4 äpplen och en hel melon för 51 baht, ca 11 kr. Hur de smakar vet vi inte ännu, måste äta dom imorgon. Nu på kvällen har vi freakar ut lite med Luther, knäppt massa konstiga kort och fulat oss. Sjungit massa sånger och bara haft det gött. Han har lämnat iväg sitt pass för förlängning och vi hoppas att det hinner bli klart till helgen så han kan följa med till Mae Sot på fredag. Han är nog en riktigt bra guide eftersom han varit här så länge. Åhh va jag längtar efter en dusch!

Igår pratade jag med Patrik för andra gången sen jag åkte, gud vad jag saknar den människan. Saknar många men just han… Åh han betyder verkligen mycket för mig min sambo. Jag älskar dig Patrik!!

Nu ska jag nog stänga ner mina blå och drömma lite om december när min älskade kommer!

P.s Jag tycker väldig mycket om kommentarer och frågor så shot!! Något ni vill veta så fråga på..

Av lindamatilde - 7 september 2010 16:36

Idag har jag varit frisk hela dagen. Vaknade av att jag var super hungrig eftersom jag inte ätit något på länge. Var riktigt yr och skakig pga matbristen, kunde inte äta mat i morse heller så jag hittade lite nötter som jag fick i mig. På lektionen hade de köpt massa godis för de var två som fyllde år så de firade dem. Jag fick lite som jag smakade på i rasten, super goda. Idag fick de en text av mig och på grund av lite material så skrev jag hela texten på whiteboard vilket tog sin lilla tid. Imorgon ska alla få läsa texten, en bit ur Alice i underlandet, högt och det hoppas jag tar hela lektionen. De är 50 st i varje klass och vi har två klasser var på morgonen, 9.15-12.00 Sen har vi lunch vid 12.00-12.30 någon gång. Sen har vi inget fören 15.00-17.00 då vi undervisar personalen tillsammans. Efter det är vi ledig men hinner inte göra så mycket. Kommer hem och äter (eller försöker äta) och sen blir det mörkt vid 19.00 Idag hann vi faktiskt med en kort promenad och kollade runt lite men när det blir mörkt så är det som en strömbrytare. Idag på lektionen för personalen så var det bara en så vi satt och pratatade lite, sen kom två tjejer från frisörskolan och var med. Pratade om allt möjligt för de vill gärna lära sig att allmänt prata bättre. Tjejerna var väldigt duktig tycker jag. Imorgon så är personalen på kurs så då kommer tjejerna och hämtar oss 12.30 och då ska de tvätta våra hår mot en kostnad av 20 baht, ca 7 kr. Om vi vill klippa håret är det gratis och sen kunde de fixa våra naglar. När vi är klar med det ska vi få se hur de bor, en bor 45 minuter bort så det är en bit att gå.. Ska bli trevligt att se hur de lever :)

Har jag berättat att de äter ris till frukost, lunch och middag??

<<< September 2010 >>>

Känner du någon med psykisk ohälsa?