Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg under december 2012

Av lindamatilde - 31 december 2012 14:38

Jaha då var snart semestern slut. Vill verkligen inte det. Vill ha några till dagar. Eller vill egentligen ha några månader till. Måste ändå säga att semestern har varit bra. Jag har så gott som inte gjort något. Hängt i soffan mest hela tiden. Ibland har sambon hängt också. Det enda problemet som varit är att sömnen helt spårat ut. Somnar inte alls på nätterna och sover riktigt kasst.. Måste få till det snart. Kommer inte funka i längden. Något som skrämmer mig är att minnet börjat försvinna. Glömmer saker hela tiden. Jag som har haft kanon minne måste införskaffa mig en dosett så jag kommer ihåg att ta medicin. Inte alls bra. Hoppas det vänder. Hoppas 2013 blir bra fast det känns tungt.

Av lindamatilde - 30 december 2012 20:58

Har kommit på lite som jag vill ska hända under 2013 och vilka mål jag vill uppnå:
- Åka mera bräda denna vinter
- Hyra en stuga i fjällen en helg
- Träna minst 3 ggr i veckan (får fuska under semestern)
- Springa 5 km innan den 1 mars
- Springa 1 mil innan den 2 maj
- Bli starkare i hela kroppen
- Åka på en charterresa med massa vänner
- Ha en lång och skön sommarsemester
- Åka till Thailand
- Springa Midnattsloppet
- Gå ner 10 kg
- Gå upp några kg i slutet av året (bli gravid alltså, hoppas kan man iaf...)
- Bli bättre i mitt mående
- Ha många och sköna helger i Östersund med Patrik
- Prova på poledancing
- Köra massa cross
- Åka på crossläger
- En repris på midsommar på Möja?
- Läsa massa bra böcker

Det är vad jag kommer på nu. Låter rätt grymt om allt går igenom.

Av lindamatilde - 29 december 2012 20:35

Tänkte göra en sammanställning på året som varit. Har kika på mina bilder i mobilen och vissa månader fanns det många bilder och välja på medans vissa månader hade knappt någon bild. Sen jag skaffade Instagram har det blivit mer fotograferat.  Jag fyller i en almenacka med saker jag ska göra så jag går efter den.


Januari:
Året firades in med Patriks familj. Mysig kväll. 1 dagen på 2012 jobbade jag så det blev ett lugnt nyårsfirande. Veckan efter började skolan igen så kombinerade arbete med skolan. Fredag den 6 januari firade vi julafton med lillebror som jobbade i Norge över jul och nyår. Körde även fast med bilen på kvällen, första gången jag gjort det. Åkte till Östersund med Patrik på lördagen och hade det mysigt.  Var och såg En dag på bio i Hogdal, middag med Tessan och var för första gången sjukskriven från ett arbete. Den gången för magproblem, åt då Ezopramasol för magen som jag började med innan jul.  Gick tillbaka till min riktiga hårfärg från rött. Träffade läkaren på hälsocentralen angående mitt mående som ville skicka mig till psykiatrin så jag fick en riktig utredning. Bokade resa till London och en stuga i Björnrike. Firade även Magda.


 


Februari:
Mitt nyårslöfte var att sluta äta godis vilket jag höll fram till 6 februari. Då var jag på bio med Matilda och såg En dag i Phuket och då åkte jag dit. Fortsatte att kombinera jobb med skola. Firade alla hjärtans dag med Patrik i Östersund med en massa gotta. Den 15 kom Angelina, Matilda och Rickard upp för helgen i Björnrike, den 16 stack vi iväg för en helg med alkohol, bastu, skratt, dumheter och brädåkning. Resten av februari hände det inget speciellt. Firade Tessan denna månad.


 


Mars:
Firade morfar när han fyllde 70 år, gjorde en vanlig tårta och en smörgåstårta. Hade vasaloppsmys i sängen. Jobb och skolan rullade på. Var till Magda i Sveg och gav inflyttningspresent, senare på kvällen blev det en kväll hos Tessan med henne, Sarah och Patrik. Började renovera minigolfbanorna. Hade en tjejkväll i Östersund med Tessan, Linda, Elaine och Maria. Linnea och en kollega till Tessan och Linnea kom förbi. Det bästa under hela mars var när jag köpte min cross och bokade vip platser på Nitro Circus Live tour i Globen.


 


April:
Valde att inte gå upp med uppsatsen. Drog till Stockholm 18 till Lotta med familj med Tessan för lakritsfestivalen. Det blev en sushikväll på fredagen och Rickard kom förbi. På natten bestämde vi för att åka kryssning på lördagen efter lakritsfestivalen. En rolig och spontan resa som slutade med att vi kom i sängs 05.00 på söndagmorgon. På lakritsfestivalen var det mycket gott. Den 25 april var jag för första gången på crossbanan och körde och satan vad kul det var. Massa vurpor och dyblöt. Åkte till Veronica och Linköping den 27 för en helg med massa skratt, bebis, god mat och shopping med Veronica, Ninni och Sophie.


 


Maj:
Massa crossåkning denna månad, var nästan på crossbanan varje dag. Var på arbetsintervju på Socialtjänsten i Sveg men fick inte tjänsten. Åkte till London med Magda den 10 och hade en grym helg med en hel del skratt och tokheter. Norges nationaldag firade hos oss med 3 rätters med trevliga människor.  Besiktade bilen som hade lite fel som måsta återgärdas. Var till Östersund på psykiatrin för första träffen med en sköterska.


 


Juni:
Röjardag med after röj. En fest som för min del spårade ut, en kille från Hogdal tog min cykel så jag var ute och letade den 5 på morgonen. Fick min första böter, hade inget bälte. Köpte mig en ny mobil, samsung s3. Patrik var ledig alla dagar jag var ledig så det blev crossåkning. Helgen 8-10 spenderades med Sarah och Danne. Fredagen var vi till Östersund och hade det trevlig i solen och var och såg The Dictator på bio. Lördagen var jag och Patrik ner till Uppsala och lelles och handlade, påvägen hem köpte Patrik sin cross. På kvällen käkade vi grillat med Sarah och Danne och drack Irish coffe. Söndagen körde vi ut minigolfbanorna och körde sen cross. Den 13 juni var första gången jag trodde jag skulle dö. Jag sprang iväg glad i hågen med Sarah i början tills vi gjorde backryck i pulkabacken. Trodde allvarligt att jag inte skulle ta mig hem och att jag skulle spy. Fasiken va jobbigt det var… Började gymma med Sarah, Björn och Patrik. Tyckte träningen var skit kul. Åkte till Möja för att fira midsommar, en riktigt härlig helg. Var till Sundsvall och birsta med Linda en dag. Avslutade juni med att åka till Östersund med Tessan och Nathalie och kollade på Snow white and the huntsman på bio.


 


Juli:
6-8 var jag och Linda på crossläger i Charlottenberg. Ett läger som jag vill göra om. Var på Kännedansen och hade kul, blev bara förfest detta år då det var några som var lite fulla.. Kubbturnering på lördagen som jag vann. Veckan efter åkte jag och Patrik på semester. Första stoppet blev i Stockholm för att bo på hotell. Hängde med Matilda och drack drinkar. Åkte vidare till Västervik för campingliv. Hade några riktigt softa och härliga dagar med varm choklad och mintuu. Sista veckan i juli spenderades i Östersund på Storsjöyran. Jag, Patrik och Richard hade det skit kul som vanligt. Var en dag till Döviken och badade och åkte ring och vattenskidor. På lördagkväll kom förkylningen över mig.


 


Augusti:
Började augusti med en dunderförkylning. Jobbade sista dagen som personlig assistent och första dagen som socialsekreterare. Gymmade riktigt hårt och märkte en skillnad. Hade en tjejkväll med sushi och sexparty. Var med på cross KM och satan va ont i kroppen jag hade sen.. Grät som fan när Tessan flyttade.


 


September:
Jobbade för första gången själv som socialsekreterare. Bjöd några vänner på 3 rätters en lördag. Köpte min bil Kia Ceed -08. Var till Östersund och psykiatrin och träffade min läkare för första gången, läkaren ville kolla om det var ADHD eller Bipolär. Var till Sundsvall med Patrik och bodde på hotell och var och såg Magic Mike på bio. Blev med glasögon.


 



Oktober: Fick en pulsklocka av Patrik i födelsedagspresent. Åkte ner till Tessan i Nyköping för att fira min födelsedag, plockade svamp, badade och bowlade. Patrik fyllde år. Var på planeringsdagar i Järvsö och hade det trevligt och åt gott. Tessan kom hem och vi åt gott. Var till psykiatrin igen för utreda om det eventuellt var ADHD, läkaren och psykologen kom fram till att jag inte hade ADHD. 26 åkte jag och Patrik ner till Stockholm och bodde på hotell och var på invigningen av Friende arena. Klarade 50 kg i bänkpress och 30 kg i krokis.


 


November:
Var på Twinight med Breaking dawn part 1 och Breaking Dawn part 2 med Magda i Östersund. Vi åt självklart på kina och svullade sedan popcorn. Övernattade i Östersund för dagen efter var jag till läkaren på psykiatrin. Fick diagnosen bipolär typ 2 och fick Lamotrigin utskrivet. Började med medicinen dagen efter. Åkte till Rickard och Stockholm där det blev massa wiispelande, bowling och NITRO CIRCUS! Läste böckerna om Mr Grey, helt såld. Sista helgen åkte allt julpynt upp. Pratade med läkaren om 50 % sjukskrivning.


 


December:
Framtid Hogdals julbord med 180 personer gick av stapeln. Sjukskriven på 50% från den 3 december. Julskyltning i -28 med Magda och Jens.  Alla lediga dagar spenderades mest i sängen eller soffan. Hade en mysig helg i Östersund med Patrik. Gjorde julkorv och spickekorv med far. Bakade tunnbröd med mor och Svenne. Var till Sundsvall och Birsta med Magda. Var på julbord med jobbet. En väldigt konstig julafton med paketöppning redan 09.00 på morgonen, gym, grötlunch och en tur till farmor. Nästa år åker jag nog utomlands och skippar allt vad som har med jul att göra. Var till pulkabacken med Patrik, Matilda, hennes barn och Liv, mysigt värre. Nyårsafton ska firas med mor och far med 3 rätters.


 


Det var mitt 2012. Vet inte hur jag känner inför 2013. Det enda målet jag har är att springa 1 mil. Jag har inga planer alls och känner mig vilsen utan att kunna planera. Men jag måste lära mig det också. Hoppas iaf att 2013 blir bättre än 2012. 

Av lindamatilde - 28 december 2012 22:53

Har fastnat helt för dillchips med dilldipp. Så jäkla gott. Passar på att äta lite gotta nu innan träningen börjar. Då måste jag även börja äta nyttigare också. Mitt mål är att nå 1 mil innan april är slut. Då har jag fyra månader på mig. Då måste även det jag stoppar i mig vara bättre. Jag tror inte på att ta bort något utan att äta med måtta. Det där med måtta har inte riktigt funkat för mig. Vissa perioder äter jag inte alls mycket och vissa perioder äter jag hur mycket som helst. Jag måste börja med att tvinga i mig frukost på morgonen. Viktigaste målet på dagen. Kommer att bli jobbigt men får börja med något lätt som fil eller yoghurt och sedan börja med gröt. Jag hoppas verkligen att jag klara det. Har ju faktiskt anmält mig till ett lopp som jag vill klara av. Håll tummarna och heja på mig. Jag vet att jag kommer att pendla under tiden men ryggsäcken med erfarenheten att jag har klarat av att träna en längre period kommer att hjälpa mig. Jag vill!! 1 januari 2013 börjar det igen.

Oj.

Av lindamatilde - 27 december 2012 10:59

Det här funkar inte. Sover så länge på morgonen. Vaknade nyss. Jag som har klivit upp rätt så tidigt länge nu är helt väck. Jag skyller på medicinen för sen jag började med den så kan jag somna när som helst, på dag alltså. Kvällarna är jag trött också men då kan det ta ett tag innan jag somnar. Det är väl då hjärnan dragit igång och alla tankar kommer...

Idag gick jag upp på 200 mg så nu har jag landat på min nivå. Det är nu magin ska kicka igång. Fast jag märker ju en skillnad redan och har gjort det ett tag. Jag är inte upp och ner och jag har inte ångest lika mycket men jag är på konstant lågvarv. Trött, slapp, orkeslös. Så hemmet håller på att förfalla och dammråttorna tar över. Kläderna kommer inte in i garderoben utan ligger så fint kvar i tvättkorgen nytvättade.. Snabba maträtter till middagarna, helst färdigt (bläää). Nä jag måste prata med läkaren, tycker ju inte alls det är kul att inte får något lyckorus någon gång eller känna mig fullständigt tillfreds med livet. Undra hur deg blir med sjukskrivningen. Jag vill inte känna efter just, har faktiskt förträngt jobbet helt och hållet. Jag får känna efter nästa vecka när det drar igång igen.. 1,5 dag jobbar jag den veckan.

Av lindamatilde - 26 december 2012 18:14

Nu har jag anmält mig till midnattsloppet. Dumheter. Nu måste jag ju verkligen dra igång löpningen igen. Har inte sprungit sen början av oktober. 1 mil måste jag klara. Har ju åtta månader på mig att fixa det. Det ska gå. Är anmäld i samma grupp som sambon och svägerskan men är säker på att jag inte hakar på dem. Ja nu får vi se hur det går.

Tar nog poledancen efter augusti så är jag förhoppningsvis lite tränad...

Av lindamatilde - 23 december 2012 10:21

Bingolotten är inköpt. Snart är det dags för uppesittarkvällen hos mor och far! Tycker nästan uppesittarkvällen är bättre än julafton. Mindre stress och mer tid för att umgås. Skinka, tunnbröd, massa goda korvar, glögg, irish coffe och ett härligt sällskap. Mamma, Livan och Sanna är de som får ansvara för själva bingospelen medans vi andra trycker i oss massa gotta. Iår kommer även kusinerna Johanna och Matilda upp med sina barn, mysigt! Och jag ska även prova att göra en pepparkakscheesecake. Eftersom allt annat jag har tillverkat i år har gått och hellskotta så får ni hålla tummarna för mig att det går bra i dag..

Av lindamatilde - 22 december 2012 00:14

Snart jul. 2 dagar kvar och 3 nätter sen vaknar vi upp till julen och dess stämning. Eller? Här kommer inte granen upp i år, all julbak misslyckades, inga bra klappar i år kom jag på och köttbullar orkar jag inte göra. Kan ju bli en bra jul ändå? Tänk va skönt med one piecen i soffan hela dagen i lägenheten i Ösd. Vore ett skönt avbrott.

En vän skrev nyss att jag snart blir stabilare men jag har kommit fram till att jag är stabilare än innan medicinen. Inga upp och ner vändor. Nu är det konstant ner och kan inte komma ihåg sist jag hade en period med total lycka och en ångestfridag. Hallå, anti depressiva vart är ni?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards