Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg den 11 september 2010

Av lindamatilde - 11 september 2010 22:01

Idag stack vi ut på stan en sväng. Blev nudlar till frukost och sen handlade jag lite kläder. Köpte 2 t-shirts, leggings och 2 tröjor för 740 baht, ca 145 kr. Sen stack vi till gränsen mot Burma. Det är en bro där, Friendship bridge, som vi kikade på och i närheten av den så finns det är stor marknad som vi knallade på. Jag köpte 4 stycken karen kjolar, då jag är ute efter tyget, för 900 baht, ca 180 kr, jag köpte ett par byxor för 150 baht, ca 33 kr och en byxdress för 190 baht, ca 40 kr. Sen begav vi oss hemåt igen och vilade en stund. Vid 19.00 började vi leta en taxi av nå slag men hittade inga.. Till slut gick vi tillbaka till hotellet och då frågade jag dem och då skjutsade dem oss. .Vi åt middag på Mae Sots finaste restaurang och det var gott. Dock inte som svensk mat men gött. Tillsammans gick allt på 1700 baht, typ 350 spänn för 5 personer. Jo jag köpte en väska också, har ju inte plats med allt, för 650 baht, ca 133 kr. Den får nog Putte sen för det känns som det är en herrmodell. Efter middagen åkte vi till hotellet och sen gick vi till karaoken och sjöng. Jag som ju en stjärna som alltid, i wish.. Sist men inte minst blev det disco med hårdrockande Nu ligger jag på hotellrummet, helt själv, och bara njuter. Saknar sambon grymt mycket och längtar tills han kommer.. Hörs!

Av lindamatilde - 11 september 2010 09:18

Sista dagen i Mae la camp! Det är med ett tung hjärta men även med lättnad jag lämnar lägret. Det är tungt att lämna alla studenter och veta att jag nog aldrig mer kommer att träffa dem. Om jag skulle komma tillbaka har säkert många av dem lämna lägret för ett tredje land eller så har de slutat skolan. Lättnad över att komma (kalla mig bekväm) till civilisationen igen och få ta en riktigt dusch och känna sig ren. I morse var vi med i ceremonin som hålls varje morgon. Då fick vi våra certifikat att vi varit i lägret och presenter, en karen väska. Som avslutning med klasserna hade vi köpt massa saker och skulle leka lekar. Vi kunde dock inte vara där vi hade tänkt så då hamnade vi på en lekplats med begränsat utrymme. Vi fick till några lekar, heta stolen, heta föremål, penna under näsan, jonka med boll, fader abraham, huvud axlar knä och tå och dansa. Det var mysigt och jag tror de uppskattade det. Vi fick nog vara med på 400-500 bilder idag iaf… Sen gick vi hem och packade det sista och åt lite, när vi åt fick vi en varsin karentröja av två studenter, hur gulliga som helst. Sen kom Luther och hämtade oss så gick vi till kontoret. Där hade de en avskedsfest för oss. Vi fick även där en varsin karen tröja, riktigt fina, och en halsduk var. De är så snäll och fixar sånt där. Vi fick även mat och då fick vi i oss lite granna. Jag åt något från inälvorna från en kyckling, vad fattade jag inte, typ njuren eller något. Jag tog lite på min tallrik och sedan frågade jag var det var. När de sa att det va inside the chicken fick jag lite panik för alla stod och kollade på oss och jag ville inte äta det men gjorde det ändå, det gick bra men ack så äcklig det är att inte veta vad man äter. När vi hade ätit klar så gick vi upp till huvudvägen för att ta linjebilarna in till Mae Sot. I början när vi gick runt i lägret så stirrade alla på oss och det kändes lite skumt men sista vandringen så tänkte jag inte ens på det. Jag ville köpa en traditionell kjol från karen innan vi åkte men marknaden var stängd, troligtvis pga. att någon har dött. Jag hade tur för när vi kom utanför grindarna så fanns det en affär som sålde det. Det är inte en färdig kjol utan ett tyg stycke, ganska mycket tyg och det kostade 140 baht, ca 30-35 kr. Jag skulle ha velat köpa mer bara för tygets skull. Om jag inte använder kjolen så kan jag alltid sy något av det. En annan sak som hände när vi kom ut var att en vakt från Thailand började fråga ut Luther vad vi gjorde där och vart vi kom från, vilken skola, om vi hade intyg och vart vi skulle. Utlänningar får egentligen inte bo i lägret och måste ha speciella intyg för att få komma in hälsa på. Resan in till Mae Sot tog ca 1 timme, packat med folk på bilen. När vi kom hit letade vi upp hotellet och sedan tog vi oss en dusch och kände oss som människor igen. Vi har egna rum och det är AC på rummet! Underbart!

Killarna, Luther och Tiger, tog med oss ut på Mae Sot och letade upp en restaurang. De hade motorcyklar så vi åkte med dem, jag som är åkrädd såg till att det gick max typ 20 km/timmen. De hade även druckit alkohol så det gjorde inte mig mindre rädd. Maten var helt fantastik, det var buffé på maten och sen fick man tillaga den själv vid bordet. Det var kyckling, räkor, fiskfilé, fläsk, biff och fettsvål med nudlar och grönsaker. Det kändes fräscht eftersom man lagade till maten själv och jag åt hur mycket som helst. Gott! För fyra personer med en kvarting rom och coca cola till gick det på 630 baht, cirkus 140 kr som jag och Anna delade på. Super billigt! Efter det så åkte vi till hotellet för Anna hade glömt plånboken och sedan på ett disco men på discot var det inge folk så vi drog på Seven11 och köpte alkohol och annat smått och gott och drog på hotellet igen. Drack upp en flaska och sedan la vi oss. Vi fick även en varsin grabb på rummet. De var så full så det kunde inte åka hem men det gick bra eftersom det är 2 enkelsängar på rummet förutom att Luther klev upp runt 7 första gången och började stöka på. Då var han inte min favorit. Nu har de lämnat hotellet men kommer tillbaka senare så nu ska jag passa på att ha min egentid innan dagen drar igång. Våra önskemål inför helgen är att få massage, se bron mellan Thailand och burma, Friendship bridge, Mae Sot är en burmastad eftersom det ligger alldeles vid Burma och vi skulle vilja shoppa lite. Behöver en väska och kanske några nya kläder. Tog inte med mig så mycket från Bangkok så nu är jag så trött på kläderna (alla kläder har jag lämnat in på tvättning, verkligen alla för jag vill tvätta bort fukten och lukten från lägret)

Hörs senare!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards