Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg den 2 september 2010

Av lindamatilde - 2 september 2010 19:47

Jag är nu lärare, i engelska!! Haha det är ganska roligt. Jag trodde aldrig jag skulle undervisa i något ämne alls. Jag som verkligen HATAR att prata inför grupp. Jag hade inte förberett något för jag trodde att den riktiga läraren skulle vara med och visa en bok och vad de har arbetat med. Men när jag kommer till klassrummet så är det ingen lärare där och jag har ingen aning vad jag ska göra.. Haha pinsamt! De sa att jag skulle introducera mig så jag gjorde det. Sen introducerade de sig själv, kommer inte ihåg ett namn, och sen fick de läsa en text de har som läxa. Sen sa en kille att jag skulle berätta en historia och en att jag skulle sjunga, haha, jag låter hemskt. Men det slutade med att alla ställde frågor om mig och Sverige. Andra klassen så hade de iaf en vita tavlan som jag kunde skriva på. Berättade om mig själv och sen blev det bara huller och buller. Lite skandinaviska länder, mat, svenska kartan, tidsskillnader, pengar och andra saker. Verkligen inte någon koll. Dom har engelsk grammatik vilket jag har, typ, noll koll på. Äh det är bara för en vecka så förhoppningsvis går det bra. Vi kan ju inte förstöra för de eller göra dem sämre. Efter det så åt vi lite lunch och vilade en stund. Sen från 15-16 undervisade vi personalen. Då blev det samma sak, pratade om oss och om skillnader länderna i mellan. Den timmen gick fort och det var kul. Dom frågade hur många ggr vi äter om dagarna och jag sa 3… 4, 5, 6 ggr om dagen. Då skrattade de och sa att det märks för vi är så tjocka. De är inte brydda av sig.. Dom äter bara 2 ggr om dagen, frukost (ris och ägg) och middag. Vi kom tillbaka till kyrkan vid 16.30, knäppte lite kort och stötte på Luther. Började prata med honom och sen började de regna så då gick vi till oss. Åt middag och diskuterade allt möjligt. Luther håller på att utbilda sig till präst och är från Naga Land i Indien. Deras ”land” är förtryckta och behandlas dåligt av Indien. Han berättade att han såg sin pappa skjutas ihjäl och att han hade fått gömt sig i skogen från Indiska militären. Han tappade synen i samma veva men har fått tillbaka på ett öga. Helt otroligt. Det är något jag inte kan sätta mig in i eller förstå. En otrolig människa är han! Han har varit volontär i lägret över 1 år.

Tänkte jag skulle berätta om lägret lite. Det är som sagt ett flykting läger, det ska vara ett internationellt flykting läger som tar emot alla slags nationaliteter. Men här finns nästan bara Karen, vilket är en folkgrupp som blivit förtryckta av Burma och som Burma har försökt fått bort. I Thailand heter det ett ”tillfälligt” boende för de här Karen människorna. En safe zon för dem.  Om det skulle heta ett flykting läger i Thailand så skulle Thailändska staten behöva ta ansvar och de vill de inte. De som bor här får inte lämna lägret för då blir de utvisade, dock är inte alla flyktingar utan det vistas i Thailand lagligt också. För att bli en kvotflykting (sådan vi har i Hogdal) så måste man ansöka om ett papper och sedan när man fått det måste man bo i lägret i 5 år innan man blir skickad till ett annat land. En stad på 50 000 människor är uppbyggd mitt ute i djungeln.. Helt otroligt!

Nu blir det sängen. Hoppas på sömn. Jag ska upp tidigt och förbereda lite inför klasserna. Ja imorgon undervisar vi bara i två klasser för sen är det final i fotbollen kl 15. Det måste ses!!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards