Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg den 1 september 2010

Av lindamatilde - 1 september 2010 15:58

Ligger i min säng (vi fick sängar!!!) här i Maella.  Dock är inte de super duper bekväma, ganska hårda men det ska nog gå bra, glad att vi fick sängar. Vi kom fram till Mae Sot vid 04.45 så vi fick vänta i 2 timmar innan Emanuel kom och hämtade oss.  När vi åkte mot lägret så blev jag helt tagen av alla träd och berg.  Helt otroligt!! Det är något man inte ser i Sverige. När vi åkte förbi en by, vad jag trodde så berättade Emanuel att det var lägret. Blev chockade av hur stort det är. Det bor ca 50000 människor i lägret. Det startades upp 1990 för Karen flyktingar.  Karen är en stam i Burma som Burmas regering är rädd för. De är rädd för att människor i stammen ska få för mkt makt och har därför börjat behandla Karens dåligt.

När vi kom hit träffade vi ett antal olika människor och blev presenterad för en del ur skolan. Sen gick vi på en promenad och träffade ännu flera. Gick tillbaka till vår zon och åt lunch. Riktigt gott! Sen skulle Emanuel och Luther visa oss runt lägret. Då började det spöregna så vi satt inne bakom en liten kiosk. Vi satt där i 1 timme innan vi måste ge oss iväg. Vi följde med Emanuel på sin Samba klass där vi fick prova på att dansa också. Haha, verkligen roligt!!! Emanuel är super trevlig och Luther är en kille från Indien som också är väldigt trevlig.  Båda två är volontärer men Emanuel lämnar lägret på lördag. Luther har varit här i 1 år.

När det spöregnade var det en befrielse, det vart svalt och skönt. Jag stod ute i regnet och njöt. Dom har en fotbolls plan här, en grusplan. Dom spelar utan skor på det underlaget, helt sjukt. De måste skära upp fötterna när de gör det. I en sjö av vatten spelade de fotboll, jag var riktigt sugen på att vara med. Men Luther har lovat att spela med mig någon dag så jag sparar mig.

Vi kom hem till kyrkan vid 18. Då hade de burit upp mat till oss så vi käkade lite och sen har jag bara tagit det lugnt. Det blev mörkt vid 19. Imorgon ska vi vara engelska lärare både för 1 klassarna och ledningen. Jobbar 9.15-12, 15-17. Dom undrade om vi kunde bidra med något mera också så jag ska fråga om jag kan vara med på fotbollsträningarna och sen funderar jag och Anna på geografi, tex Europas länder och ev. huvudstäder. Vet inte riktigt vad man kan bidra med. Vi blir kvar här i helgen för de har någon slags uppträdande så vi ska kolla på det. Lördag och söndag blir då bara två slappdagar. Ännu nästa helg tror jag att vi åker till Mae Sot och bor på hotell. Lyxar till det lite. Som det känns nu skulle jag vilja vara här i fler veckor. Det trodde jag inte!! Fråga imorgon kväll om jag vill stanna i flera veckor till..

Ja om ni skulle vilja donera till min resa så lämna lite cash på mitt konto 8147-1 973 585 901-0 och skriv donation eller något. Allt smått gör mkt!!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards