Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg under januari 2016

Av lindamatilde - 22 januari 2016 22:58

Ibland vill jag bara få ur mig saker. Skriva av mig och förklara.

Ångest. Jag hatar ångest. När jag började medicinera mot Bipolär och började må bra så insåg jag att det var ångesten som var värst. Som åt upp mig. Jag får fortfarande ångestperioder lite då och då men det går över efter ett tag. Med period så menar jag en period där ångestattackerna är nära ytan under en ibland kort tid, ibland längre tid. Jag går inte runt med konstant ångest utan det kan komma några ggr per dag.

När jag får en ångestattack så är det som en stor klump i magen, skamkänsla, det känns som träningsvärk i kroppen och det känns som att hjärnan snurrar i 110.

När jag är inne i en ångestperiod så kan det vara allt möjligt jag få ångest över, tex den där gången för 6 månader sen när jag glömde blända av när jag mötte en bil, att jag för 2 år sedan sa något till en viss person, att jag idag åt 2 semlor själv istället för att bjuda (jag var hungrig och det var minisemlor). Det är några exempel. Saker som hände för evigheter sen och som jag i "vanliga" perioder inte ens kommer ihåg eller tänker på. Allt kommer tillbaka i full fart och tankarna hoppar överallt. Jag skulle vilja stoppa in händerna i huvudet och ta tag i hjärnan för att få stopp på den. Jag skulle vilja ta ett piller som stängde av mina känslor för ett tag och nollställde mig.

Vad det är som drar igång en ångestperiod vet jag inte. Om det är ett förstadie till en nereperiod eller ett tecken på något annat. Det är jobbigt när det kommer, tex som ikväll när vi skulle hyra film. Helt plötsligt på Hemmakväll så kom det en ångestattack och jag försökte prata med mig själv (i skallen alltså, inte högt) att släppa det, att jag inte kan påverka det som varit. Djupa andetag.

Jag blir nojig över saker. Jag kan tex gå igenom samma pappershög eller läsa en färdig utredning ordagrant 5-10 ggr på jobbet för att se så att allt verkligen stämmer och ändå när jag lägger ifrån mig pappershögen eller skickat utredningen så får jag för mig att jag gjort fel någonstans. Då får jag verkligen riva i åt mig själv och tänka att jag både suttit och skrivit utredningen länge och om jag läst den 5 ggr så borde jag ha upptäckt om det var något fel. Med fel kan det betyda felstavade ord eller att jag angett fel datum någonstans. Jag får hela tiden riva i åt mig själv. Hela tiden prata med mig själv. Jag försöker tänka på saker jag lärt mig från KBT gruppen och använda det.

Under tiden jag skrivit det här så har jag raderat och skrivit om flera ggr. Det är mkt jag skrivit som jag sen fått ångest över och tagit bort, jag har fått ångest över något som ingen läst! En sån gång går det fort att få bort ångesten. Radera texten så är det borta. Tänk om jag kunde radera allt annat också så lika fort. Tänk om.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards