Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg den 1 oktober 2010

Av lindamatilde - 1 oktober 2010 14:45

Ja jag vet, det är hur länge sen jag skrev sist. Detta av två skäl. 1. Jag har inte haft någon lust och 2. Jag har varit inne i ett bokstim. Jag har köpt och läst böcker så inni bomben. Jag har köpt böcker för flera tusen baht. Det är ganska dyrt med böcker här men en boknörd som jag kan inte hålla mig. Det kliar i fingrarna när jag ser böckerna.. Jag har bland annat köpt Dear John, PS I love you och Fallen. Jag har inte sett Dear John ännu men har den på hårddisken så jag började med att läsa så jag läst den innan jag sett filmen. PS I love you är ju en riktig bra film men boken är inte riktigt som filmen tror jag. Fallen tänkte jag köpa i somras när jag fick ett erbjudande från CDON men avbeställde i sista stund. Hoppas böckerna är bra nu. Jag köpte också två böcker i Chiang Mai, vad de heter kommer jag inte ihåg men jag har läst ut en bok som jag lämnade hos Marie. Sen har jag läst “The Timetravels wife” En riktigt bra bok som jag läste i ett. Ganska stor bok men det gick fort ändå. Inte riktigt vad jag läser annars men den var bra. Sen har jag lånat tre böcker av Sally så nu har jag 7 engelska böcker och 2 svenska att läsa innan jag åker hem. Hoppas det räcker!


Jaja kanske ska ta och berätta om tiden jag varit från bloggen. Förra fredagen åkte vi som sagt till Lampang som ligger ca 1 timme söderut från Chiang Mai för att hjälpa till med engelska camp och lektioner. På vägen dit stannade vi till på en elefant farm och kollade på en show med elefanter. Det flyttade saker, stockar och andra tunga grejer, målade blommor och elefanter, rockade rockring med snabeln och var allmänt duktig på konstiga saker. När showen var klar så åkte vi in till stan och Big C, ett köpcenter. Jag som velat ha en systemkamera slog till och köpte mig en ny kamera, inte riktigt en systemkamera men liknade. Man kan inte byta lins men bättre än en vanlig kamera och en bra nybörjarkamera för de som vill fotografera. Kostade 9000 baht, ca 1900 kr och då fick jag med väska, minneskort, stativ, skyddsplast och rengöringsduk. Fujifilm, världs garanti i 1 år, 18 zoom och man kan filma med HD. Lät bra i mina öron (fast jag ska bara köpa elektronik när Patrik är med) och denna kamera var billigare här än i Sverige vilket inte många kameror är här (suprise, suprise, allt är inte billigt här). På kvällen tog vi det lugnt med Marie (vilket för övrigt har två namn, Marie och Darika och detta var väldigt snurrigt i början när de pratade om Darika och vi visste bara Marie, som är hennes bibelnamn) och Daniel. De har ett hus i Lampang de lånar när de åker dit, vilket de gör 1-2 gånger i månaden. På lördagen följde vi med Marie, Sally (vilket också har ett till namn, Sarah) och Mark till en boarding School (på svenska tack???) för fattiga områden där de var några flickor som kom och de pratar om allt möjligt och lär de engelska. Dessa flickor är i riskzon för att hamna i prostitution ( vilket de flesta fattiga flickorna från norra Thailand gör, eller man kanske ska säga att de flesta prostituerade är från Norra Thailand då de är ljusare i hyn och därför mer attraktiv) I alla fall så fick jag och Anna hålla i lektionen och då undervisade vi om Sverige. Senare under dagen tog vi det lugnt och åkte in på stan och käkade middag på en riktigt skön restaurang. Efter maten åkte vi och kollade efter böcker men fann inga så vi åkte och lånade av Sally. Söndagen såg nästan lika ut fast det var Mark som undervisade om England. Efter skolan åkte vi till ett tempel för de skulle överräcka en check. I måndags så var vi till en annan skola där de hade english camp för barnen i åldrarna 9-12 år. De dansade, sjöng och tävlade med barnen och det var riktigt kul. Vi åkte hem vid 16.00 och kom till Chiang Mai vid 17.30 och då hoppade vi av på massage stället och fick oss en oljmassage i en timme, riktigt skönt! Haha efter hon masserat min baksida så fick jag vända mig om och då la hon en liten handduk över mina bröst men efter hon masserat min mage så börjar hon knåda på min bröst också, inte precis van med det under svenska massagetillfällen så jag visste inte vart jag skulle ta vägen…


I tisdags så var det fullt upp. Ställde klockan för att åka iväg på Chiang Mai Zoo. Först åkte vi och fixade Annas telefon och sen släppte Marie och Daniel av oss på Zoo. Där såg vi elefanter, giraffer, zebra, strutsar, pingviner, apor och anda djur. Såklart var vi och kollade på pandorna!! Enda stället i Thailand där de har pandor och som någon kanske kommer ihåg att de hört så var det där första pandan född i Thailand är från. Pandan som föddes för några månader eller så.. Kommer ihåg att det var på nyheterna i alla fall. När vi var klar med djuren så tog vi en taxi till ett köpcentrum och åt på pizzahut, haha.. Det är en rolig historia i sig. Jag såg ett paket för nästan 500 baht med pizza, vitlöksbröd, pasta, kycklingvingar och lökringar så jag frågade om man kunde äta två på det och då svarade servitrisen “Om ni vill får ni det” så då tänkte jag att det var för en.. Haha när maten kom in började vi skatta som bara den. Det var ju mat för typ 4 pers plus att Anna hade beställt egen rätt. Tog väl med typ 80% hem. Sen hittade vi lite kläder till kvällen och åkte hem för att hoppa in i bilen och vidare till Kids ark foundations ställe ca 1 timme bort. Var där och kikade lite, det är en svenskt par som har startat upp det och Prinsessan Madelene var och hälsade på för 3 år sen och Drottning Silvia är en som donerar pengar. Det är för skolbarn i olika åldrar vars föräldrar jobbar sent så då kan barnen komma dit och umgås 16-19 måndag - fredag. När vi var klar där så åkte vi och handlade mat och jag har nog aldrig varit så glad i Thailand som då. Sill, ostar, kaviar, bröd och andra svenska råvaror. Jag fick en matorgasm när jag gick runt i affären, helt underbart. Jag och Anna bjöd på tacos så vi handlade grejer till det plus att jag köpte fetaost, sill och te själv. Tacosen smakade underbart och det var mysigt att kocka hos Marie och Daniel. Efter maten började vi packa ihop allt och vid första invägningen så var jag redan 5 kg övervikt så då sa Marie att vi kunde skicka hem till Sverige det vi inte behövde så jag plockade bort ca 10 kg. Julklappar, tygerna, karen kläderna och stativet åkte hem. Kostade 2900 baht, ca 550 kr. Dyrt men nödvändigt, kommer väl fram i slutet av nov. Kvällen avslutades på stan, vi testade Chiang Mais nattliv med Sally och Mark och då gled några drinkar ner i magsäcken, gott.


I onsdags flög vi till Bangkok och den flygresan var inte kul. Turbulens och skakigt plan. Vi landande strax före 12 och tog sen taxi till Debbie och Magnus. Där fick vi bara byta om för att följa med Magnus på hans undervisning på ett center för personer som har industriskador, t.ex fått arm, ben, hans avskuren eller blivit blind, förlamad eller liknade skador. Där fick vi sitta och prata med eleverna och få dem att prata engelska, riktigt roligt. Igår skrev vi rapport, fixade med bilderna till Debbie och sen fick vi i uppgift att baka och laga mat. Anna fixade maten och jag bakade. Blev kärleksmums och cornflakeskakor. Idag var vi iväg på ett hem för utvecklingsstörda och handikappade barn. Debbie skänkte mat och vi fick lära oss om stället.


Nu är vi på väg till ett ställe 2 timmar från Bangkok. Vi ska gå en kurs och lära oss leva hälsosamt och tillverka allt själva. Vi ska fiska, plantera ris, laga mat, lära oss om vinäger och göra tvål och schampo, ja allt möjligt. Paret som ska ta hand om oss är unga och verkar trevliga. Så hoppas det går bra.


Ja det är väl lite vad som har hänt som ni missat. Tankar som snurrar nu är Taiwan och dykcertifikat. Vi vill åka till Taiwan och hälsa på Emmanuel och nu berättade Debbie att vi kunde åka dit i 7-8 dagar och då passa på att leva med urinvånarna i några dagar och göra socialt arbete där också. Så troligtvis blir det Taiwan 26-27 nov till 3 dec. Det kostar ca 1600 kr tur och retur, kanske man kan få pengar i födelsedagspresent så det täcker den resan??? Dykcertifikatet kostar runt 2000 kr och håller på i 3 dagar och det tar vi nog på Koh Tao, en ö utanför koh samaui. Vi måste boka kurs snart så vi vet att vi kan göra den då. Ja alltså mycket utgifter som vanligt, det är jag det!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards