Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg den 5 februari 2010

Av lindamatilde - 5 februari 2010 23:32

Fick en kommentar om vad det är jag studerar och vad det är för praktik jag ska göra som jag tänkte ge lite svar på.

Jag studerar socionomprogrammet på Mittuniversitetet i Östersund och jag är inne på termin 5 av 7, så jag har kämpat mig igenom 2 år :) Som socionom kan jag bli allt från skolkurator till att jobba på socialtjänsten. Det är ett brett yrke och det som lockar mig mest just nu är arbete inom missbruk både med droger och alkohol, kriminologi men kan även tänka mig skolkurator. Jag har faktiskt inte någon aning vad jag vill jobba med om ca 1,5 år när jag är klar. Jag tar alltså examen 2011 i juni och efter det har jag inte planerat att sitta i en skolbänk något mera. Iaf inte på denna nivå. Skulle kunna tänka mig att plugga make up, hår/frisör, bartender eller kock/konditor med då endast för privat bruk :D Denna termin läser vi vetenskapsteori och metod, skriver C-uppsats och sedan läser vi en samhällskurs. Nästa termin har vi en 15 veckors lång praktik som vi kan välja att ha utomlands. Den pågår från slutet av agusti till mitten av decemvber. Vi måste hålla oss inom socialt arbete och eftersom det är så brett så finns det mycket att välja på. Vi får betala allt själva, flygbiljett, boende, mat och andra utgifter under praktiken. Jag har valt att göra min praktik utomlands och just nu håller jag på att leta något i Thailand. Jag har hittat två olika ställen som jag ska skriva till och frpga. De flesta NGO (Non governmental organization) i Thailand som jag har hittat är uppbyggd efter tsunamin eller så är de uppe i Norra Thailand och där handlar det tex om att ta hand om barn på barnhem eller som tex ett dagis, informera om prostitution och vad deras döttrar går igenom och bedriva skola. Så alltså mycket arbete med barn och prostitution i Thailand. Skulle jag inte hitta något i Thailand som jag kan vara på får jag leta vidare i något annat land, finns några som jag skulle vilja vara i. Undrar ni något mera så är det bara att fråga på   


Jobbade på gårn ikväll och jag kan berätta att jag känner mig som en mamma... Ta upp det, ta bort det, städa upp efter er, stäng av datan, stäng av TVn. stoppa in i diskmaskinen.. Tjat tjat tjat! Hoppas jag verkar lite glad och positiv ibland också   Imorgon jobbar jag på Svedjegården 07-16 och sedan ska jag bara hem och ta det lugnt för på söndag jobbar jag 07-20 och på rasten kl 15 ska jag på möte med Framtid Hogdal och Folkets hus. När jag slutar så drar vi upp till Östersund igen och nästa vecka blir vi där till iaf torsdag. Nästa vecka måste jag dra iväg några ansökningar på praktiken och sedan har vi en uppgift om kvalitativ forskningsmetod. Trevligt, not..


Nu blir det till att släcka ögonen och sova, ska upp om 5 timmar..

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards