Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg den 30 augusti 2010

Av lindamatilde - 30 augusti 2010 18:14

Idag åkte vi till en hälsocentral i ett slumområde i Bangkok. Det ligger i närheten av hamnen så de arbetar mycket med prostituerade men även med drogmissbruk, tonårsgraviditeter och andra sociala problem. När vi kom dit fick vi vara med på en kurs för skratt terapi. Den är en kvinna från Australien som har bott i Asien i många år som höll i den. Kursen var för 120 thailändska volontärer och då självklart på Thai. Förstod inte mycket men det var väldigt intressant och lärorikt! Ett skratt kan göra så mycket för kroppen och själen. När kursen var klar och efter dom tackat Susan (kursledare) och gett henne presenter så ville dom att jag och Anna skulle komma upp och då fick vi också presenter, dock var det böcker på Thai så vi har väl inte så stor användning av dom ännu   Men riktigt kul att vi också blev tackade fast vi inte hade gjort något. Efter det så stannade vi kvar och väntade på en kvinna som är en slags chef där, om vi fattat det rätt, som bjöd oss på lunch. Detta var vid 12 och jag var riktigt slut, mådde dåligt och ville bara hem och sova. När vi väl kom till resturangen ville jag nästan spy. Alla tuggor jag tog växte i munnen och det var riktigt otrevligt. Till och med soppan växte i munnen.. Kände mig riktigt otrevlig när jag lämnade så mycket mat eftersom det var hon som bjöd. Vi ska ialla fall vara på hälsocentralen i 6 dagar och hjälpa till sen. Vi ska vara med den här kvinna och följa henne överallt. Tydligen går hon ut på nätterna och delar ut kondomer till prostituerad och jobbar i ett team med en läkare, social arbetare, sköterska och hon själv och åker runt i slummen. Vi skulle eventuellt få bo hos henne under de dagar vi är där. När vi kom hem vid 14.30 så somnade jag med datorn i knät, vaknade till och stängde av datorn och sov sen till nästan 18. Då åkte vi med ner till marknaden och gick där ett tag. Jag köpte mig ett sim kort till så jag slipper jag byta mellan internet och mobilen. Sen åkte vi hem och käkade mat. Potatismos och kyckling med senap, riktigt gott och första gången jag åt mig mätt. Dom äter så stark mat så jag har slutat äta för det brinner så mycket i munnen förut.


Imorgonkväll åker vi upp till Mae Sot, en stad vid burmagränsen. Där ska vi vara i ett flyktingläger och undervisa i engelska, svenska, geografi och andra saker som kan komma till användning för flyktingarna som ska vidare ut i världen. Vi ska åka buss, VIP buss och det kommer att ta 9 timmar och det kostar ca 800 baht, ca 175 kr. Vi kommer fram på onsdagmorgon 06.30 och då kommer en annan volontär från Nicaragua och möter oss och visar oss lägret. Ska bli spännande att se hur jag klarar av den situationen dom lever i.


Imorgon händer det inte så mycket innan vi far. Bara ta det lugnt och vila, packa lite. Jo vi ska boka flygbiljetter. Vi ska boka från Chiang Mai till Bangkok, Bangkok - Penang (Malaysia, vi ska ha en semester i Malaysia måndag - söndag, måste det för visumet) och sen från Malaysia till Phuket. Ev blir det tåg eller buss upp till Phuket. Under den semestern vill jag nog bara ta det lugnt, ligga på stranden, sovmorgon och leva gott. Inge stress eller något jag inte vill göra, bara vara.


So long!

Av lindamatilde - 30 augusti 2010 02:25

Sitter och äter frukost nu. Färsk frukt. Lite annorlunda från hemma i Sverige. Saftigare och mer mättande. Kan tänka mig att fibrerna är bättre här. Mycket frukt som vi får till Sverige har dom säkert gjort något med för att hålla sig fräsch längre och förstör säkert mycket. Först fick vi melon och sedan ett glas med annans/basilika smoothie och nu fick vi papaya. Riktigt mättande, känner redan hur magen arbetar på full fart.


Ska strax åka iväg. Update kommer.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards