Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg under november 2010

Av lindamatilde - 8 november 2010 14:39

Hur omyndighetsförklarar man sig själv? Någon som vet? Jag skulle ha behövt göra det. Ganska snabbt också, haha! Har precis klickat hem lite julklappar och kläder till mig själv från H&M som ska skickas i början av dec så det kommer lagomt tills jag kommer hem. Hur mycket jag handlade för nämner jag inte. Jag behöver lite nya vinterkläder (och en klänning) så det var perfekt. Eftersom jag inte kan handla så himla mycket mera här i Thailand så måste jag ju börja fylla upp julklappsförådet hemma så att jag inte skäms allt för mycket i år. Måste dock säga att i år kommer jag inte imponera med många julklappar eller något genomtänkt. Tyvärr. Det får bli som det blir och hoppas det glädjer någon. Jag som älskar julen. Gjorde inte det förut men nu. Åh så kul det ska bli att köpa papper och börja slå in alla klappar. Baka massa goda kakor, bullar och tunnbröd också. Hoppas jag hinner med en massa när jag kommer hem! Åh jul, jul, strålande jul.

Av lindamatilde - 8 november 2010 09:27

Åh jag är i valet och kvalet om jag ska söka lån hos CSN. Jag vill verkligen inte göra det men samtidigt så vill jag inte komma hem och vara fattig i 2 månader. Helt inte när jag har en massa saker som kostar också. Jag ska ställa på bilen och då kommer besiktingen, vägskatten och försäkringar kosta skjortan. Jag ska börja betala hyra på 2700 kr i Östersund. Sen kommer jag hem lagom till jul och då är det ju lite saker som ska handlas. Jag vill klippa håret när jag kommer hem, ännu kortare tror jag. Jag vill festa på juldagen. Jag vill åka och hälsa på en massa och då måste jag ha en bil och bensin. Känns så dumt att ta lån bara för att jag vill ha pengar och inte leva fattigt. För tar jag inge lån så har jag verkligen inte ett öre när jag kommer hem. Surt. Tycker som om att logga in på CSN för att kolla min skuld eftersom det inte finns någon.


Av lindamatilde - 8 november 2010 05:52

Ja jag vet, det händer inte så mycket här på bloggen. Jag har faktiskt inte så mycket att skriva om, tror jag. Det händer ju saker hela tiden, små saker men inget som jag tycker är intressant att dela med mig. Vi har varit en vecka nu på organisationen och det är väl så där. Vi hamnade ju med hälso och sjuk teamet och det känns väl inte så rätt. Att sitta och fylla i journaler på datorn känns inte så meningsfullt. Det fick vi göra den första dagen och sedan har vi fått följa med på ute besök. En dag fick vi åka med till närmsta staden, 1 timme bort, och vi var där i typ 10 minuter och sedan åkte vi hem. Allt sades så klart på Thai och burmesiska så vi fattade ju inte ett jota. Så har nästan hela praktiken varit, att vi har fått följa med på möten och träffar som alla hålls på ett språk som vi inte fattar något av. Själv tycker jag det är dötråkigt och skulle hellre ha gjort något annat under tiden. I onsdags hade vi ett möte med läkaren och en assistent och de undrade om vi hade någon erfarenhet av undervisning vilket jag känner att jag inte har så det vill jag inte göra. De undrade om vi kunde göra undervisningsmaterial om personlig hygien och liknande saker. Det nappade vi inte på en gång så hon undrade om vi kunde göra undervisningsmaterial om alkohol och droger vilket jag nappade på en gång. Det är ju faktiskt intressant och något som intresserar mig och som jag faktiskt skulle vilja jobba med längre fram. Så torsdag och fredag har jag gått igenom föreläsningar från alkohol och drog kursen med Arne Gerdner och tagit med sånt som jag tror kan vara användbart här i Thailand också. Allt som skrivs ska sedan översättas till burmesiska så det kommer säkert bli tokigt någonstans på vägen, haha.. Att jobba i Thailand är inte stressigt, inte här i alla fall. Jag hade kunnat varit klar med detta ganska fort men jag känner för att bara ta det lugnt och lulla på om droger och alkohol ett tag. Jag kikar lite på serier när jag är på jobbet också, ups! Fy skämmes på mig. Men mitt internet funkar det inte att kolla på så då passar jag på här. Imorgon blir det Gossip Girl och på fredag The vampire diaries. Härliga serier! Där i mellan så får jag faktiskt lite översatt och skrivet på engelska.


Jag har varit i Thailand i över 10 veckor nu, 73 dagar. Tiden har gått fort! Om 22 dagar kommer Patrik hit och jag längtar, nu känns det inte så långt bort utan det är BARA 22 dagar, 3 veckor tills jag är i hans famn igen, tills jag få ta på honom, tills jag får se honom, tills jag får se han skratta och le och tills jag får känna hans lugn och trygghet igen! Åh underbara människa! Vi ska ha så mysigt under de två veckor han är här, bara vara och inte göra något. Sova, äta, mysa, bada. Thats it! Hoppas tiden går fort nu, vilket den har gjort! Tänk om Patrik hade varit med under hela tiden, va underbart! Jag hade inte längtat hem en sekund, det kan jag lova! Det har varit värst, att vara utan sällskap! Gud vad jag uppskattar mina vänner nu! Jag ska boka in träffar med alla och bara mysa och prata i flera timmar när jag kommer hem! Vill ni träffas så hojta till!

Nu blir det lunch, pizza tror jag. Gött.

Av lindamatilde - 3 november 2010 15:14

Det är ju faktiskt november så detta önskar jag mig i julklapp 2010:

1. Disney filmer på DVD. De riktigt bra vill jag ha. Snövit och de sju dvärgarna, Askungen, Skönheten och odjuret, Lejonkungen, Den lilla sjöjungfrun, Aladdin, Dumbo, Pinocchio, Bambi, Robin Hood, Micke och Molle, Pochahontas, Ringaren i Notre Dame, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, 101 dalmatinerna, Djungelboken. Ja säkert någon jag glömt också.

2. Alla Nalle Puh filmerna (också Disney)

3. Landet för länge sedan filmen. Den första alltså. Inte hela serien.

4. Stekta gröna tomater filmen.

5. Presentkort på H&M, Gina Tricot, Make up store, Din sko, Skopunkten.

6. Årskort på Björnrike och Vemdalskalet.

7. Nya vinterkläder (eller pengar till ny jacka och täckbyxor)

8. Gymkort på Storsjöbadet så jag kan simma och gymma i vår.

9. Presentkort på statoil så jag kan tanka.

10. Böcker i massor. Kärlek. Romantik. Erotik. Spänning.

11. En svart stor vinyl världskarta som man sätter på väggen. Denna http://www.klassiskahem.se/se/art/world-map-fran-ferm-living.php

12. En natt med Edward Cullen (Inte Rob utan Edward)

13. En film eller fortsättning av Gilmore Girls.

14. Julsaker

15. Bakformar och bakgrejer i alla slag. Till tårtor, cupcakes, kakor. (Bluebox)

16. Koziol Babell kakfat, Svart eller vitt. (Bluebox)

17. Sparv nyckelring och holk. (Bluebox)

18. Koziol Tidningsställ Milano. Vit. (Bluebox)

19. Koziol Degskrap Hans. (Bluebox)

20. Charmig kaffepanna

21. Bakmaskin

22. PENGAR

Det var vad jag kom på nu. Har man tråkigt så har man.

Av lindamatilde - 1 november 2010 17:16

Idag är dagen man vill glömma. 5 år har gått. 5 år utan honom, min kusin. Man förstår inte hur mycket en person betyder fören de har dött. Jag hade aldrig trott att det skulle göra så ont och att man skulle bli så förlamad när någon i min närhet, i min släkt dog. Inte en kusin i alla fall, viss skulle jag bli berörd och ledsen men inte så nedslagen som jag blev. Att känslan sitter kvar så länge, den vill som inte försvinna. Man går vidare, livet går vidare men med något som fattas. Jag tror inte jag ens tänkte tanken att någon av mina kusiner kunde dö så tidigt, kanske därför jag inte trodde jag skulle bli så nedslagen av beskedet. Vi kusiner skulle alla dö när vi var gammal och grå och inte ung med livet framför sig.


Jag kommer ihåg dagen så väl, när pappa kom och knackade på. Jag var riktigt irriterad att han väckte mig så tidigt, det var ju höstlov så jag ville sova. Jag skrek och frågade vem det var och han sa att det var han. Jag klev upp ur sängen och virrade täcket omkring mig. Jag öppnade dörren och jag såg att något var fel. Pappa sa åt mig att sätta mig och då steg paniken inom mig. Jag trodde farmor hade dött och började gråta och frågade hela tiden om det var farmor. Pappa sa nej och då lugnade jag ner mig och slutade gråta och frågade om det var farfar. Pappa sa nej och att jag skulle klä på mig och följa med honom. Jag frågade vem? Han ville inte säga vem och sa att alla väntade och att jag skulle följa med. Jag ville veta vart och vem. Till slut sa han Billy. Billy sa jag? Jag fattade inget först. Jag tänkte att nej nu har han kraschat någon bil igen, varit med om en olycka eller liknade och ligger på sjukhuset svårt skada. Att han var död fanns inte i min värld. Jag frågade vad som hade hänt och pappa sa att jag skulle följa med till min morbror. Jag började irra runt och klä på mig och jag var så arg. Jag riktigt kokade inombords. Jag ville veta vad som hade hänt och frågade om han var ok. Pappa berättade då att han var död. Jag tog fortfarande inte in det. Jag ringde Patrik och var arg. Jag sa att du vet väl redan eftersom du jobbar på carlberg? Vad frågade han? Ja men det vet du väl skrek jag! Billy är död. Han visste ju så klart inte det och jag sa att jag hör av mig senare. Jag åkte med pappa till min morbror och gick in i huset. Jag såg min mamma och hon pekade på Tommy, Billys lillebror, som stod vid fönstret i vardagsrummet. Jag gick fram till honom och då brast det. Jag la mina armar kring honom och vi kramade varandra hårt och grät. Jag ville inte släppa taget om honom men då såg jag min kusin Angelica och en barndomskompis, Emma komma in i rummet. De frågade om jag ville se honom och jag fattade inget. Vadå se honom? Han var ju på sjukhuset, i alla fall i mitt huvud. Att han var där hade inte jag tänkt på. När jag såg honom var allt så overkligt. Han såg ut att sova, så fint också. Han var jätte fin och han såg så fridfull ut. Min kusin. Resten av dagen var hemsk. När bårbilen kom fick jag panikanfall och Emma fick lugna ner mig. Vi var där ett tag innan vi åkte hem och människor kom och gick. Pappa ville att jag skulle sova hemma och jag gjorde det någon natt men jag tror att första natten sov jag med Patrik. Han fick hålla om mig hela natten medans jag grät och dagen efter fick han komma hem från jobbet för jag klarade inte av att vara själv. Resten av veckan och veckan efter umgicks jag med Tommy och Jimmy, Billys bröder. Jag hoppas att jag hjälpte dem och inte bara var i vägen och påträngande. Jag tror jag behövde dem också. Jag tog hand om Max också, Billys son i två dagar när det hade hänt. Det hjälpte jätte mycket också. Ja det var dagen jag önskar jag kunde radera ur mitt liv. Den dagen jag önskar att den aldrig hade inträffat.


Alla har säkert en massa roliga minne om honom och han var känd bland många på både gott och ont. När jag flyttade till Hede och sa att jag hette Hagström i efternamn så frågade många om jag visste vem Billy Hagström var. Självklart visste jag vem han var, min kusin! De minne jag värnar mest om honom är när han bodde i stugan utanför huset i viken och jag var in och hälsade på honom som snorvalp och han spelade massa musik, då fick jag en singel av honom. No limit med 2 unlimited. Det tyckte jag var coolt då. Sen kommer jag alltid komma ihåg första gången jag var på fest hos honom som 13 åring (fast jag drack inte, vi blev bara insläppt för jag var hans kusin och satt och hängde med de äldre coola grabbarna) och sen de gånger han kom upp till mig i Hede och hälsade på. Vi hade riktigt roligt och hittade på massa bravader. En annan sak som betyder väldig mycket för mig är när han sa att han hade kollat upp att vi fick gifta oss. Haha, jasså det får vi undrade jag. Ja och jag vet att om jag gifter mig med dig så behöver jag aldrig gå hungrig igen för du kommer alltid se till så det finns mat på bordet svarade han. Det om något är en riktigt komplimang. Det finns hur många mer minnen med honom som jag håller hårt i. Jag måste också tacka honom för mitt namn, det var ju han som var kär i Linda Larsson när jag föddes och såg till att jag blev en Linda istället för en Matildé. Dock gillade jag inte namnet Linda när jag var yngre för det fanns inget smeknamn på det. Matildé var mycket bättre för då kunde mina vänner kalla mig för Tildé. Nu är jag nöjd med mitt namn och får jag en flicka kommer hon självklart få heta Matildé.


Om någon tagit illa vid sig av det jag har skrivit så säg till så tar jag bort denna text.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards