Life is a rollercoaster - just gotta ride it

Alla inlägg under november 2010

Av lindamatilde - 10 november 2010 10:49

Här i Khao Lak hålls en marknad på måndagar, onsdag och lördagar. Den är öppen till 19.00 I måndags när jag var på marknaden hittade jag ett bord fullt med böcker. En bok kostade 120 baht och de är begagnade. Det fanns på svenska, engelska, tyska, norska och fler språk. Perfekt tycker jag då böcker på engelska är ganska dyra i Thailand. Böckerna jag har köpt kostar allt från 350 baht och uppåt. De sista jag köpte kostade 420 baht var, typ 100 kr. Jag som är en riktigt bokmal kan ligga och läsa en hel dag och ska jag ligga på stranden kan jag inte vara utan en bok. Jag skulle tröttna på en gång. Så idag ska jag palla mig iväg (marknaden ligger mittemot där jag bor) och köpa böcker. Hoppas jag hittar något fynd. Kanske hittar någon julklapp också.


                                             

Av lindamatilde - 10 november 2010 07:09

Fick beskedet nyss. Jag har blivit beviljad lån av CSN. 13000 kr ramlar in på mitt konto i morgon. Tack och bock. Det är många hyror det. 5 rättare sagt. Dock kommer inte alla pengar gå till hyra denna gång. Jag ska ställa på bilen och fixa lite grejer när jag kommer hem också så det kanske bara blir 4 hyror som jag betalar. Skönt, då har jag bara 3 kvar så då borde jag bara behöva ta lån januari och februari. Inte ens en full termin. Vilken lättnad jag känner.

Av lindamatilde - 10 november 2010 06:36

Kan ju visa vad det var jag beställde från H&M.


                 


Pyjamasen är så himla mysig. Hoppas den är skön också. Mössan hoppas jag inte tar slut, jag vill verkligen ha den!! Så snygg. Det var lite fler saker också men det är julklappar så det kan jag inte lägga upp.


Paket ska skickas vecka 49, veckan innan jag kommer hem så det borde bli perfekt.

Av lindamatilde - 10 november 2010 06:32

Grattis mamma på födelsedagen! 43 år sedan hon föddes! 23 år sedan hon födde mig. Det gjorde hon det bra :) Jag hoppas hon får en bra dag och tycker det är synd att hon inte är här!

Av lindamatilde - 10 november 2010 03:59

Satt och planerade och räknade igår på det här med lånet. Kom fram till att jag lånar 10 veckor nu och 10 veckor nästa termin. Alltså tillsammans blir det en termin och det tycker jag är ändå bra gjort av sju terminer i skolbänken. Jag kommer att få 5444 kr i månaden i lån och 2600 kr i bidrag. Då kan jag betala 2 hyror på låndelen varje månad och då är hyrorna fram till juli betald i mars och jag kan säga upp lånet. Perfekt lösning tycker jag då jag vet att jag inte kan bränna lånepengarna på skit. Nu mår jag mycket bättre över detta.

Av lindamatilde - 9 november 2010 15:55

Jaha nu har det stora beslutet tagits. Jag har skickat in en ansökan om lån till CSN. Det känns tungt. Jag som så gärna hade velat klara mig helt utan lån under hela min studietid. Fasiken va coolt, och bra för framtiden. Jag hade noll kronor sparade när jag började plugga och fick lite hjälp av mor och far första terminen annars har jag jobbat för att få några extra kronor. Det största skälet till att jag kunnat leva på endast bidraget är att jag delade boende, mat, bil och hushållet med Patrik. Utan honom hade jag aldrig kunnat leva utan lån. Det känns bra att en av oss klarade sig utan lån och jag kommer inte ta några stora summor lån heller och alla pengar jag lånar får endast gå till livs nödvändiga saker som hyra, bil, bensin och mat. Inge annat. Om ansökan går igenom så sökte jag för 10 veckor denna termin och får då cirka 10000. Det är tre hyror det. Jag tror att smartast är att ta lån de första månaderna nu när jag kommer hem och då betala av alla hyror fram till juli och sedan säga ifrån mig lånet. Då har jag betalat hyran och kan inte bränna de lånade pengarna på något annat, smart va? Hyran för 7 månader, januari - juli kommer att gå på 18900 kr och då borde jag bara behöva ta lån i 5 månader, november - mars. Resten av terminen kan jag leva på bidraget + om jag får jobba lite. Så blir det.

Av lindamatilde - 9 november 2010 13:14

Har ju glömt att lägga upp bilder på det jag handlade från Jotex i oktober.

Ska bli så kul att komma hem och julpyssla. Underbart.


Köket.

     



Vardagsrummet.

        


Sovrummet.

        


Övrigt.

        


Den röda julstjärnan på fot fick jag gratis. Änglarna och God Jul bokstäverna hamnar nog på kontoret. Jag ska även köpa ljustakar och lite fler jul lampor som ska vara i fönstren.


Va tror ni? Får jag till en riktig julstämning? Jag ska ha en egen julgran i år också. Det har jag bestämt :) Men det blir nog plast.. Haha.

Av lindamatilde - 9 november 2010 11:24

Idag har jag bara varit hemma och inte gjort ett piss. Igår på jobbet innan jag åkte hem så var det som jag fick en knytnäve i magen. Fick skynda mig hem och mådde inge bra. Gick ut och åt sedan och kände när jag åt hur illa jag mådde så jag fick gå hem. Efter ett tag hem mådde jag bättre trodde jag så jag åkte på 7-11 och handlade lite ätbart. Tog inte lång tid innan jag fick gå på toaletten igen. Usch. Helt slut i kroppen har jag varit också. I morse när jag vaknade så hade jag ont i magen och var så trött så jag sjukanmälde mig. Vill inte riskera att sitta där på kontoret och måste gå på toaletten plus att jag somnade om igen och sov till nästan 13. Så länge har jag inte sovit på länge men skönt var det. Efter det låg jag och läste ut en bok och sedan stökade jag på här på rummet. Fixade garderoben och tog bort skräp innan jag hoppade in i duschen. Dock har jag inte ätit något idag så jag måste ut och hitta mig något ätbart. Min mage är inte så hungrig men mitt huvud är. Tar nog restaurangen här bredvid så har jag nära hem. Så typiskt!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du någon med psykisk ohälsa?
 Ja
 Nej

Gästbok

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards